V Praze 24. června 2022 Obrovského úspěchu dosáhla agentura McCann Prague ve spolupráci s Hero & Outlaw na nejvýznamnějším mezinárodním festivalu reklamní kreativity ve francouzském Cannes. Za unikátní projekt 13 MINUT, který vytvořily s režisérem Vítem Klusákem pro Českou asociaci pojišťoven, získaly agentury stříbro v kategorii PR kampaní. První „reklama, která se dostala na HBO, si tak z čtvrtečního udílení cen odnáší sošku lva, který je reklamní obdobou Oscarů.

Osvětová kampaň s podtitulem „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“ vznikla pro Českou asociaci pojišťoven se záštitou BESIP. Podílela se na ní také agentura Renegadz a podporu poskytla i Policie ČR nebo Česká televize. Úkolem bylo upozornit na nebezpečný fenomén nepřiměřené rychlosti, kterou pravidelně překračuje 86 % řidičů. Hledání příčiny odhalilo fenomén času jako klíčového tématu. Právě o čase v kontextu rychlosti si kampaň dala za cíl rozpoutat celospolečenskou diskuzi a změnit chování českých řidičů. Díky integrovanému přístupu se to podařilo.

„Ocenění, které jsme získali za tuto kampaň, si velmi vážíme. Co pro nás má ale veliký význam je reálný dopad kampaně na chování českých řidičů,“ řekl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek, který je zároveň jedním z producentů dokumentu. „Za dobu trvání kampaně došlo k meziročnímu poklesu nehodovosti z důvodu nepřiměřené rychlosti o 9 %. Přestože nehodovost v případě ostatních příčin rostla. To je výsledek, o který nám šlo. Šlo nám o reálnou hmatatelnou změnu chování, a to se povedlo,“ dodal. 

„Jsme velmi hrdí, že jsme získali stříbrného lva za kampaň s takovým rozsahem a dopadem. Byla to kampaň, která byla vidět, o které se skutečně mluvilo. Měla prokazatelný dopad na chování českých řidičů a pomohla zachránit lidské životy. To je to, na co jsme nejvíce hrdí. Pro nás byla kampaň úspěšná, ještě než byla odeslána do jižní Francie,“ řekl Leonard Savage, Chief Creative Officer McCann Prague. „To, že tuto kampaň ocenila i porota v Cannes a zařadila ji mezi nejlepší projekty na světě, je velký úspěch. Ocenění je pro nás důkazem toho, že cenu mohou získat i kampaně, které denně vytváříme pro reálné klienty na základě pro ně klíčových zadání,“ dodal. „Úspěchu využijeme jako paliva, abychom dále pokračovali v tvrdé práci a společně s našimi klienty vytvářeli práce na nejvyšší možné úrovni.“

 „Je pro nás velká pocta, že se projekt vytvořený pro Českou asociaci pojišťoven dostal mezi nejlepší kampaně světa, a to právě v kategorii PR. Zrovna PR přístup na celé kampani byl něco, na čem jsme stavěli od začátku, včetně zapojení veřejnosti i médií,“ uvedl jeden ze zakladatelů agentury Hero & Outlaw Marek Hanč. „Největším úspěchem pro nás je, že se podařilo zasáhnout širokou veřejnost a prostřednictvím silných emocí oslovit řidiče, aby se zamysleli nad svým chováním na silnicích a pokusili se jej změnit.“

Dokument 13 MINUT

Pilířem kampaně je celovečerní dokument 13 MINUT. Název odkazuje na průměrný čas, který řidič ušetří na cestě z Prahy do Brna, pokud překračuje povolenou rychlost o 20 kilometrů za hodinu. Záměrem bylo poukázat na absurdní nevyváženost zisku a rizika této časové transakce a položit otázku, jestli má 13 ušetřených minut cenu lidského života.

Dokument vznikl v režii Víta Klusáka. Provokativní režisér se rozhodl téma obrátit a pojal problematiku očima viníků coby obětí. Odvážný a sugestivní pohled do životů běžných řidičů, kteří se ve vteřině stali zločinci, byl zároveň sondou a zrcadlem uspěchané společnosti, ve které je každý potenciálním viníkem. Netradiční pohled, silná svědectví ale i vysoká produkční hodnota způsobily, že film odvysílal v prime-time první kanál České televize a jako vůbec první „reklamu“ na světě ho zařadila do vysílání streamovací služba HBO v ČR i zahraničí.

Podporu projektu poskytla řada odborníků z oblasti dopravního výzkumu, dopravní bezpečnosti, psychologie nebo zástupci záchranných složek a influenceři na sociálních sítích. Do kampaně se zapojili i automobiloví nadšenci a známé osobnosti ze světa kultury. Osvětovou kampaň doplnily televizní a rozhlasové spoty. Díky tomu se z původně „pouhé“ integrované kampaně stal kulturní fenomén, který zaznamenal významný ohlas. V médiích vyšlo více než 400 výstupů a dokument 13 MINUT zhlédlo přes 1,5 milion diváků.

Kampaň pokračuje i v letošním roce, a to nejen jako samotných 13 MINUT, ale také formou spin-offu s názvem 13 CEST. Streamovaný pořad s podtitulem „Zpomal, ještě je brzo“ upozorňující na nebezpečný fenomén nepřiměřeně rychlé jízdy nejmladší řidiče získal záštitu Ministerstva školství ČR.

Kompletní informace o kampani jsou k dispozici na webu projektu: www.13minut.cz