Praha 17. ledna – Více než polovina českých řidičů se na silnících necítí bezpečně a důvodem jsou podle nich ostatní motoristé. Svou jízdu vnímají jako správnou, a to i přesto, že sami připouští porušování pravidel a páchání přestupků. Hrozící pokuty totiž považují za nedostatečné, motivací pro dodržování předpisů je pro 84 % řidičů bodový systém.
Na silnicích se necítí bezpečně 54 % českých řidičů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven. Proč? „Strach řidičů pramení z chování ostatních motoristů, především bezohledné a agresivní jízdy. Chyby ale hledají u jiných, u sebe je nevidí. Přitom připouští, že dopravní předpisy porušují,“ uvádí k výsledkům Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.
Jezdíme rychle, nedodržujeme bezpečnou vzdálenost
V roce 2022 spáchali Češi přes 466 tisíc dopravních přestupků. Jedním z důvodů, proč porušují řidiči předpisy, je dle jejich vlastních slov pocit beztrestnosti. „Ukázalo se, a vyplývá to i z dalších dat, že řidiče je potřeba v takové situaci také více motivovat, neboť nyní nastavená výše pokut má jen omezený efekt, a klíčem je bodový systém. Důležité je, aby nastavená pravidla byla pro řidiče srozumitelná a sami vnímali, proč je mají dodržovat. Proto se snažíme veřejnosti vysvětlovat, jaký je smysl úprav bodového systému a cílíme v nich na nejrizikovější dopravní přestupky,“ doplňuje ministr dopravy Martin Kupka.
Proč se řidiči dopouští dopravních přestupků? · Podceňování oprávněnosti úpravy provozu · Vědomý („bezpečný“) přestupek · Nezamýšlený přestupek · Alibi hromadného přestupku · Pocit beztrestnosti při páchání přestupku |
Mezi nejčastější přestupky patří nedodržování rychlosti, a to jak v obci, tak mimo obec. „Za loňský rok jsme evidovali celkem 149 401 těchto deliktů z celkového počtu 466 200 zjištěných přestupků službou dopravní policie. Nutno dodat, že násobně častější je rychlá jízda v obci,“ říká ředitel dopravní policie plk. Jiří Zlý. Jeho slova potvrzují sami řidiči, pro které je překračování rychlosti nejčastějším porušením pravidel. Přes polovinu řidičů přitom považuje tento přestupek za nebezpečný. Ještě závažnější zjištění je v případě nedodržování bezpečné vzdálenosti – přesto, že ji za nebezpečnou považuje 92 % respondentů, 51 % ji nedodržuje. „Jako problematické se ukazuje i používání telefonu za jízdy, zejména u mladých řidičů do 24 let. Tato skupina pak podle průzkumu vykazuje i vyšší tendenci k překračování rychlosti,“ varuje plk. Jiří Zlý.
Zaměřit se právě na nezkušené řidiče doporučují také respondenti, kdy by sami jako začátečníci v 76 % uvítali návazná školení garantovaná státem. „Pozitivně nás překvapila vysoká podpora návrhu zavedení řidičáku na zkoušku. Ochota řidičů absolvovat další školení ukazuje, že návrh Ministerstva dopravy zavést řidičák na zkoušku je krok správným směrem,“ doplňuje Jan Matoušek.
Motivací k dodržování pravidel silničního provozu je bodový systém
K dodržování předpisů je podle 84 % dotázaných motivující bodový systém. Přínos je především v jasné hrozbě ztráty řidičského oprávnění, byť jen dočasného, které by pro řidiče znamenalo pracovní i osobní obtíže. Stav svého bodového konta zná nebo alespoň tuší 81 % řidičů, kde si ověřit už ale ví jen každý druhý. „Ministerstvo dopravy navrhuje zpřehlednit a nabídnout srozumitelnější bodový systém. Přestupky vedoucí k závažným nehodám budou postihovány přísněji, a naopak přestupky méně závažné, by měla řešit pouze finanční sankce, a nikoliv změna stavu bodového konta. Základní směr zjednodušení stanovuje sankce za dva, čtyři a šest bodů. U nejzávažnějších dopravních přestupků bude platit pravidlo dvakrát a dost, protože celkových trestných bodů je dvanáct, u čtyřbodových třikrát a dost,“ uzavírá Martin Kupka.
---------------
O průzkumu:
Průzkum České asociace pojišťoven Vnímání dopravní bezpečnosti realizovala nezávislá výzkumná agentura Ipsos. Kvantitativní sběr dat proběhl v září 2022, a to jako on-line dotazníkové šetření na 1000 respondentech (z toho 790 řidičích) ve věku 18–79 let v kvótním výběru podle pohlaví, věku, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště a skupinové diskuse. Kvalitativní část probíhala formou dvou skupinových diskusí v prosinci 2022 a zúčastnili se jí v první fázi zkušení a v druhé nezkušení řidiči.